Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/bankizywnosci/public_html/niemarnuje.pl/include/function.inc.php on line 38

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/bankizywnosci/public_html/niemarnuje.pl/index.php on line 207
niemarnuje.pl - Aktualności

Aktualności

Strona główna Aktualności Dynia i jej rodzina

Dynia i jej rodzina

11-09-2014  

Czas jesieni to czas przypomnienia sobie o pewnym pięknym, zdrowym i trochę niedocenianym warzywie – DYNI. Dynię spożywać mogą i dzieci i dorośli. Jest warzywem, które przy odrobinie fantazji można wykorzystać na wiele sposobów.

Mówiąc o dyni warto podkreślić jej bogaty skład. Jej miąższ zawiera dużo karotenu (prowitaminy A) - im bardziej intensywny jest kolor miąższu, tym więcej witamin. Karoten ma działanie antyoksydacyjne, a także korzystnie wpływa na funkcjonowanie wzroku, układu odpornościowego.

Dynia to również bogactwo witamin A, B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych takich jak: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez.

Nasiona w 30-40% składają się z oleju, zawierającego dużą ilość fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych, hamujących odkładanie się w tkankach złogów cholesterolu, a co za tym idzie zapobiegają miażdżycy.

Jak kupić i przechowac dynię?

Na dynię nie musimy czekać aż do listopada. Czas jej zbiorów jest już pod koniec września. Kupując dynię, przyjrzyjmy się jej dokładnie. Zwróćmy uwagę czy jest zbita i jędrna. Skórka powinna być gładka, bez plam i uszkodzeń. Dynia nie może być miękka.

Gdy już kupimy dyni warto pamiętać o tym, by prawidłowo ja przechowywać. Dynia bardzo nie lubi chłodu. Szkodzi jej temperatura poniżej 10 C. Przechowywać ją także należy w dosyć ciepłych warunkach. Przetrzymywana w chłodzie jest w stanie nam po prostu zgnić.

Jak wykorzystać dynię w kuchni?

Z dynią w kuchni nudzic się nie można. Rodzajów dyni jest dość dużo. Podobnie jak przepisów na jej wykorzystanie. Dynię wykorzystać można na:

• przetwory (np. w zalewie octowej)
• ciasta,
• do pieczenia,
• gotowania zupy dyniowej,
• zupę krem,
• tartę,
• konfiturę,
• smażone gniazda,

Zachęcam również do wykorzystywania przepisów, z naszej "książki kucharskiej", tworzonej przez WAS - drodzy czytelnicy:

www.niemarnuje.pl/kucharze-nie-marnuja.html


Rodzina dyniowatych

Dynia zwyczajna jest najbardziej zróżnicowanym gatunkiem. Do odmian botanicznych należy kabaczek i cukinia oraz patison.

Kabaczek jest lekkostrawny, niskokaloryczny. Można go polecić osobom cierpiącym na nadkwasotę czy refluks. Zawiera sporo karotenu oraz witamin - B1, PP i C oraz wapnia, potasu, żelaza i magnezu. Najsmaczniejsze kabaczki, to te wyrośnięte - ok. 25 centymetrowe.

Cukinia ma bardzo delikatny smak. Kupując cukinię staraj się wybierać małe i średniej wielkości warzywa. Powinny być dość ciężkie w stosunku do swojej wielkości.

Patison ma wyjątkowo delikatny smak. Łatwo komponuje się z innymi dodatkami. Zawiera witaminę C oraz składniki mineralne - zwłaszcza potas. Dlatego jest szczególnie polecany osobom z nadwagą i nadciśnieniem. Do spożycia nadają się we wszystkich fazach rozwoju – można jeść te zupełnie malutkie, jak też duże okazy.

Warzywa dyniowate można przyrządzić na rozmaite sposoby. Nadają się do smażenia, pieczenia, duszenia, gotowania i marynowania.
 

Zdięcia: flickr.com
Opracowała: Aleksandra Damentko - dietetyk, wolontariusz

Aktualności:

Banki Żywności

Wykonanie StudioGraficzne.com